Luaz 967 M



LUAZ-967M 

Wojna koreańska (1949-1953), w której Związek Radziecki dostarczył
sprzęt wojskowy, wykazała, że w siłach zbrojnych, brak jest małych, 
zwinnych pojazdów terenowych, które mogłyby służyć do ratowania 
rannych i dostarczania żołnierzy lub amunicji. GAZ 69, który był 
najbardziej wykorzystywany do tych celów był zbyt duży i niezgrabny. 
Zaistniała potrzeba rozwoju pojazdu o lekkiej, konstrukcji, który był 
odpowiedni do transportu rannych, a ponadto można by go transportować
i zrzucać z samolotów lub helikopterów a także posiadały możliwość 
pokonywania przeszkód wodnych. 
LUAZ-967M był pojazdem osobowo-terenowoym, dwuosiowym, przeznaczonym do 
przewozu osób i ładunków. Charakterystyczne nadwozie pojazdu nie posiada 
drzwi za to jest wyposażony w zdejmowaną brezentową opończę, naciąganą
na metalowy szkielet. LUAZ-967M był produkowany w Związku Radzieckim w 
latach 1972 – 1985. 
Pojazd przeznaczony jest do użytkowania w jednostkach bojowych 
pozostających w bliskim kontakcie z wrogiem. Masa własna - 950 kg, 
całkowita - 1350 kg. Prześwit - 285 mm. Z podniesiona szyba ma wysokość
1580 mm. Silnik MeMZ 967A, mocy 37 KM. Pojazd może ciągnąć przyczepę o 
masie do 300 kg. Na drogach utwardzonych osiąga maksymalną prędkość do 
75 km / h. Pojazd posiada 5 biegowa skrzynie biegów w tym bieg wsteczny 
napęd przekazywany jest na koła przednie. Do pokonywania trudnego terenu
w razie potrzeby dołącza się napęd na tylne kola z możliwością włączania 
blokady różnicowej. Pojazd został wyposażony w przekładnie redukcyjną 
pomijającą skrzynie biegów, łącząc to z niska masa pojazdu, powoduje 
to ze pojazd niema sobie równych w ciężkim terenie. Ponadto, w celu 
pokonywania rowów lub wyjazdu z wody na nieprzygotowanym brzegu Luaz 967 
jest wyposażony w łatwo demontowane metalowe trapy. Samochód jest 
w stanie wspiąć się na 58% wzniesienie. Do ciągnięcia ładunków
i rannych w strefie oddziaływania ognia nieprzyjaciela można użyć 
wyciągarki umieszczonej z przodu pojazdu (tej w omawianym modelu brakuje).
Siła uciągu wyciągarki wynosi - 150-200 kg, długość linki - 100 m LuAZ 967 
– ma możliwość pokonywania przeszkód wodnych w postaci rzek i jezior. 
Konstrukcja karoserii pojazdu umożliwia wystarczającą pływalność wraz z 
ładunkiem. Pojazd porusza się w wodzie napędzany siłą własnych kół.
Prędkość na powierzchni wody - do 3 kilometrów na godzinę. Siedzenie 
kierowcy umieszczone jest centralnie na środku a ewentualnych 2 pasażerów 
po prawej i po lewej stronie, Po złożeniu siedzeń pasażerów uzyskuje się 
płaska płaszczyznę ładunkowa, co umożliwia przewożenie ładunków lub 
rozłożenie noszy do przewozu dwóch rannych. 
Opisany pojazd jest w bardzo dobrym stanie technicznym. Zespoły
mechaniczne kompletne, i sprawne technicznie, odbudowany na oryginalnych 
częściach. Kapitalny remont a w zasadzie odbudowa pojazdu nastąpiła w 
latach 2009 – 2011. Pojazd został do Polski sprowadzony w 2005 roku z 
Ukrainy. 

 

- Właścicielem tego pojazdu jest Pan Dariusz Żurawski.