Luaz 969 M


  Głównym modelem produkowanym przez zakłady ŁuAZ był ŁuAZ 969-M.
Pierwsza wersja tego pojazdu, 969-A, produkowana była 
w zakładach ZAZ. Jednak kilka lat później zakłady ZAZ przeniosły
produkcję tych małych jeepów właśnie do Łucka. Silnik modelu 
969-A pochodził z samochodu ZAZ 965, miał 900 cm3 pojemności i 
tylko 30 KM mocy, jednakże w odróżnieniu od ZAZ-a 965 silnik 
mieścił się z przodu, wzdłużnie do osi pojazdu i sprzężony był z 
czterostopniową, manualną skrzynią biegów wraz z reduktorem. 
Na bazie tego modelu powstało kilka wersji, zaś najbardziej 
interesującą z nich jest ŁuAZ 967 - amfibia przeznaczona głównie 
dla radzieckiego wojska.

W 1979 zaprzestano produkcji modelu 969-A i zastąpiono go 
modelem 969-M "Volin". Odróżniał się on od poprzednika zmienionym
pasem przednim i silnikiem o pojemności 1200 cm3, o mocy 
maksymalnej zwiększonej o 4 KM, do 34 KM.Model ten był sprowadzany
w latach 80. do Włoch przez przedsiębiorstwo Martorelli. W wersji 
eksportowej zastosowano silnik o pojemności 1100 cm3 pochodzący 
od Forda Fiesty.

Na początku lat 90. XX w. silnik "Volina" zastąpiono nowym 
silnikiem produkcji ZAZ o pojemności 1100 cm3 i mocy 53 KM, 
który także stosowany jest w samochodach Tavria. Zmieniono też 
nazwę modelu z 969-M na 1302. ŁuAZ 1302 w warunkach drogowych nie 
radzi sobie najlepiej (o czym świadczyć może choćby prędkość 
maksymalna wynosząca 100 km/h), ale w terenie jest niemal nie 
do pobicia. Świadczyć o tym może fakt, iż 1302 ma prześwit równy 
28 cm i może pokonywać nachylenia nawet do 90%. Na bazie osobowego 
modelu 1302 powstał w 1991 także pick-up - ŁuAZ 13021.

W 1989 powstał prototyp - ŁuAZ Proto z silnikiem pochodzącym 
z modelu 1302 i plastikowym nadwoziem. Powstał on w studiu 
projektowym w Leningradzie. Nigdy nie wszedł do produkcji.

Na bazie modelu 1302 powstały modele 1302 Foros wyposażony 
w silnik produkcji Lombardini o mocy 36 KM oraz amfibia 
ŁuAZ 1901 Geolog, wyposażona w dieselowski silnik produkcji 
Lombardini, który napędzał wszystkie trzy osie.

W 1994 zaprezentowano nowy model - ŁuAZ 1301.Samochód ten posiadał 
zupełnie nowe nadwozie, jednak baza techniczna pozostała ta sama. 
W 2002 roku przedstawiono zmodernizowany prototyp tego modelu, 
jednak z powodu braku pieniędzy, przestarzałej konstrukcji oraz 
przewidywanego niskiego popytu na ten model nie zdecydowano się 
wprowadzić go do produkcji. Prototyp ten zaprojektowany został 
bezpośrednio w zakładach w Łucku i w zasadzie niewiele różnił 
się od ŁuAZa Proto zaprojektowanego w 1989. Silnik o pojemności 
1200 cm3 pochodzi z samochodu Tavria.

Obecnie w Łuckim zakładzie produkowane/montowane są samochody Łada, 
Kia i Hyundai z produkcji aut swojej konstrukcji zrezygnowano.
Właścicielem tego pojazdu jest Pan Tomasz Daniluk.