Kraz 255B



KrAZ - (Kremenczućkyj Awtomobilnyj Zawod) – producent samochodów 
ciężarowych mający swoją siedzibę w Krzemieńczuku na Ukrainie.
W 1945 roku podjęto decyzję o wybudowaniu fabryki części 
mechanicznych i stalowych elementów mostu. Fabryka rozpoczęła 
działalność 1 czerwca 1948 roku. Produkcja ciężarówek rozpoczęła 
się w 1958 roku. Obecnie produkuje 
się ciężarówki cywilne i dla wojska.
W 1965 roku Kremenczugska fabryka samochodów rozpoczęła produkcję
 nowego modelu ciężarówki Kraz 255B. Samochód został wyposażony 
w nowy ośmio cylindrowy silnik JaMZ-238 typu Diesel. Konstrukcja 
samochodu Kraz 255B jest 
oparta na wcześniejszej wersji Kraz 214. Zmiany jakie wprowadzono 
dotyczyły zewnętrznych elementów. Poprawiono układ hamulcowy, 
pneumatyczny i kilka 
elementów mechanicznych. Konstrukcję wykorzystywano w krajach 
byłego bloku komunistycznego. Na początku lat 70 pojazd 
wprowadzono do Ludowego Wojska Polskiego 
i po dzień dzisiejszy jest używany w nieznacznym stopniu. 
Ze względu na uniwersalną konstrukcję Kraz-a 255B powstała 
na jego podwoziu dość duża 
ilość sprzętu technicznego. W 1979 roku zakończono produkcję 
Kraza-a 255B.
Samochód sprzedawany był do 50 krajów na obydwu półkulach. 
Był wykorzystywany przez armie Układu Warszawskiego jako 
terenowy ciągnik artyleryjski i samochód zaopatrzeniowy. 
Wojskowi szczególnie cenią sobie jego ładowność 
i moc, pozwalającą holować w trudnym terenie nawet ciężki sprzęt
 bojowy.

OPIS KONSTRUKCJI
Samochód ciężarowy terenowo-szosowy Kraz 255B ma napęd na wszystkie
 koła jezdne i jest przeznaczony do przewożenia ładunków oraz 
holowania przyczep w różnych warunkach drogowych.
Układ przeniesienia napędu posiada: sprzęgło cierne dwu tarczowe,
 suche z cylindrycznymi sprężynami dociskowymi.
Skrzynia biegów ma pięć biegów do jazdy w przód oraz jeden w tył.
 Dwa synchronizatory typu bezwładnościowego zapewniają płynne 
włączanie 2-3 i 4-5 biegu.
Skrzynka rozdzielcza składa się z dwustopniowej dodatkowej skrzynki, 
właściwej skrzynki rozdzielczej z między osiowym mechanizmem 
różnicowym napędu tylnych mostów z napędu na przedni most 
i skrzynki odbioru mocy napędzającej 
wyciągarkę.
Układ wałów napędowych składa się z pięciu wałów i pośredniego 
łożyska w napędzie tylnego mostu. Są to wały napędowe typu otwartego,
 rurowe; przeguby krzyżaków wału napędowego wyposażone są w łożyska
 igiełkowe.
Most środkowy i tylny są jednakowe konstrukcyjnie - posiadają 
przekładnię główną dwustopniową złożoną z pary kół zębatych s
tożkowych o zębach śrubowych i pary kół zębatych czołowych z 
prostymi zębami.
Półosie przedniego mostu mają przeguby homo-kinetyczne. Pochwy 
półosi wprasowane są w obudowę mostów.
Rama wykonana jest z dwóch podłużnic o przekroju ceowym, 
które połączone są pięcioma poprzeczkami. Z przodu i z tyłu ramy 
umieszczone są zderzaki i urządzenia holownicze. Na tylnej 
poprzecznicy ramy zainstalowany 
jest zaczep do holowania, a na przedniej holownicze widełki 
z gumowymi amortyzatorami.
Przednie zawieszenie samochodu usytuowane jest na środku 
półeliptycznych resorów, których końce zamocowane są w gumowych 
poduszkach oporowych wsporników. Resory pracują wspólnie z dwoma 
teleskopowymi amortyzatorami.
Tylne zawieszenie wachaczowe, na dwóch podłużnych półeliptycznych 
resorach, których końce swobodnie opierają się na cylindrycznej 
powierzchni specjalnych wsporników.
Siły poruszające samochód oraz moment i reakcje powstające przy
 hamowaniu przenoszone są za pomocą drążków reakcyjnych.
Samochód posiada koła bez tarczowe za zdejmowanymi pierścieniami 
obrzeży. Łączna ilość kół - siedem; dwa przednie, cztery tylne 
i jedno zapasowe.
Zbieżność kół mierzy się wg powierzchni czołowych bębnów 
hamulcowych. Opony posiadają szeroki profil, a ciśnienie jest 
sterowane poprzez centralny układ regulacji ciśnienia powietrza
 w ogumieniu. Ciśnienie w granicach 
od 3,5 do 1,0 kg/cm[sup]2[/sup] w zależności od warunków drogowych.
Wyciągarka znajduje się w środkowej części pojazdu pod skrzynią  
ładunkową. Posiada poziomy bęben i jest wyposażona w układacz 
liny z ogranicznikiem nawoju liny, hamulec taśmowy i urządzenia 
zabezpieczające. Robocza 
długość liny wynosi 55 m, a jej średnica to 21 mm.
Kabina metalowo-drewniana zamknięta, trzy miejscowa z 
regulowanym fotelem kierowcy i dwumiejscowym siedzeniem dla
 pasażerów. Kabina jest wyposażona w nagrzewnicę, otwory 
wentylacyjne, pneumatyczne wycieraczki 
przednich szyb, dmuchawę kierującą ciepłe powietrze na 
przednie szyby, wentylator chłodzący kierowcę, lusterka wsteczne, 
skrzynkę na rzeczy, kieszeń na 
dokumenty, popielniczkę, rozkładaną pryczę do spania, osłonę 
przeciwsłoneczną.
Na pulpicie są zainstalowane instrumenty kontrolne, szybkościomierz,
 amperomierz, wskaźnik poziomu paliwa w zbiornikach, wskaźnik 
temperatury wody, wskaźnik ciśnienia oleju w układzie smarowania 
silnika, wskaźnik ciśnienia po
wietrza w układzie hamulcowym i ciśnienia w ogumieniu.
Skrzynia ładunkowa wykonana jest z metalu i posiada otwieraną tylną 
klapę. W przedniej części podłogi znajduje się luk do obsługi
 wyciągarki.Skrzynia wyposażona jest w odejmowane ażurowe nadstawki 
ścian i składane boczne ławki, pałąki do zamocowania brezentowego 
pokrycia, fartuchy i uchwyt łopat, kilofów itp. W przedniej 
części skrzyni znajdują się gniazda do ustawiania 
pałąków po zdjęciu brezentu.

KRAZ 255W ciągnik siodłowy jest modyfikacją Kraza 255B 
(bez wyciągarki ,skrzyni odbioru mocy i skrzyni ładunkowej) 
i służy do holowania naczepy.
Dane Techniczne:
napęd 6x6
ładowność - 11950 kg; 
Całkowita ładowność holowanej przyczepy:
- na drogach o twardej nawierzchni - 50 t
- na drogach gruntowych i w terenie - 20 t
Wymiary gabarytowe:
- długość - 8645 mm
- szerokość - 2750 mm
- wysokość do szczytu kabiny (bez ładunku) - 2940 mm
- wysokość do przykrycia brezentowego (bez ładunku) - 3170 mm
- wysokość do poziomu skrzyni ładunkowej - 1640 mm
*skrzynia ładunkowa - metalowa
- długość - 3770 mm
- szerokość - 2185 mm
- wysokość - 800 mm
masa własna - 11350 kg; 
Ciężar samochodu z wyposażeniem - 11950 kg
silnik - JaMZ-238, wysokoprężny czterosuwowy , widlasty (90°), 
8 - cylindrowy; 
   o pojemności 14,86 L moc silnika - 240 KM przy 2100 obr./min; 
masa silnika 1385 kg 
poj. zbiornika paliwa - 2 x 225 l; 
prędkość max - 70 km/h; 
skrzynia biegów - mechaniczna, pięciobiegowa plus wsteczny; 
   Synchronizowane wszystkie biegi prócz 1 
   Przełożenia I-5,26 II-2,90 III-1,52 IV-1,00 V -0,664 R-5,48 
reduktor dwu stopniowy Przełożenia H- 1,23 L- 2,28 
głębokość brodzenia 1 m 
rozmiar ogumienia -1300x530x533 
Rozstaw osi - 5300 mm
Rozstaw kół - 2160 mm
Prześwit poprzeczny samochodu z ładunkiem - 360 mm
Promień skrętu - 13 m
Najmniejszy zewnętrzny promień zawracania - 14 m
Centralny system regulowania ciśnienia w ogumieniu
Napęd 6x6 miały wszystkie KRAZ-y oprócz oryginalnej wywrotki. 
Seryjna wywrotka KRAZ (ciężko dziś taką spotkać) miała napęd 6x4, 
napędzane były tylko tylne osie.