SKOT ,OT64 R-2AM



SKOT (Střední Kolový Obrněný Transportér - Średni Kołowy 
Transporter Opancerzony) – kołowy, czteroosiowy transporter
 opancerzony.
Pojazd został opracowany w Czechosłowacji pod koniec lat 50. 
XX w. Do jego budowy wykorzystano podzespoły samochodu 
ciężarowego Tatra T-138 oraz prototypowego terenowego 
samochodu ciężarowego S-360 będącego 
następcą znanej ciężarówki Praga V3S. W 1961 zbudowano kilka 
prototypów oznaczonych jako Praga S-260. W tym okresie 
transporterem zainteresowała się Polska, 
czego rezultatem było porozumienie o jego wspólnej produkcji.
Modernizacją transportera SKOT jest KTO Ryś przygotowany przez 
Wojskowe Zakłady Mechaniczne nr 5 z Poznania.
Produkcja seryjna
 transportera rozpoczęta została w FSC w Lublinie 12 października
 1963 roku w dwudziestą rocznicę Bitwy pod Lenino. Polski zakład
 pełnił rolę montowni. 
Z Czechosłowacji importowane były podzespoły układu napędowego 
i przeniesienia mocy (Zakłady Tatra). W Polsce produkowano 
pancerne kadłuby i wieże (Huta w Ostrowcu Świętokrzyskim i 
Huta Częstochowa), elementy układu zawieszenia (Huta Stalowa Wola)
 i uzbrojenie pokładowe (Zakłady Mechaniczne w Tarnowie). 
Produkcję zakończono 22 lipca 1971 roku. Łącznie wyprodukowano 
4500 egzemplarzy, z czego około 2000 zostało wyeksportowanych.

Wersje polskie SKOT-a:
SKOT - wersja bazowa pozbawiona uzbrojenia
SKOT-1A - wersja z zamontowanym km 7,62 mm lub wkm 12,7 mm 
SKOT R-3M - wóz łączności i dowodzenia 
SKOT R-3Z - wóz łączności i dowodzenia 
SKOT R-4 - wóz łączności i dowodzenia 
SKOT R-6 - wóz łączności i dowodzenia 
SKOT-WPT - wóz pomocy technicznej 
SKOT S-260 Art (artyleryjski) - ciągnik i pojazd do transportu 
moździerzy i ciężkich granatników ppanc SPG-9 
SKOT S-260 Inż (inżynieryjny) - pojazd przystosowany do 
mechanicznego ustawiania pól minowych 
SKOT-2A - z wieżyczką z BRDM-2, nazywany także OT-64C. 
SKOT-2AM - uzbrojony dodatkowo w ppk 9M14 Malutka na bokach 
wieży, oznaczenie czeskie OT-64C(1A) 
SKOT R-2 - wóz łączności i dowodzenia 
SKOT R-2AM - wóz dowodzenia ogniem dla artylerii 
SKOT-2AP - polska wersja z tzw. wieżą przeciwlotniczą uzbrojoną 
w wkm 14,5 mm i km 7,62 mm, znany jako OT-64C(2). 
KTO WR-02 "Ryś" (kołowy transporter opancerzony) - zmodyfikowany 
SKOT z silnikiem IVECO Cursor 8 

SKOT ze względu na wysokie właściwości trakcyjne i możliwości 
bojowe zaliczany był do najlepszych transporterów opancerzonych 
na świecie. Nowoczesny układ napędowy z planetarną półautomatyczną 
skrzynią biegów systemu
 Wilson (z wstępnym wybieraniem biegów), niezależne zawieszenie 
kół oraz centralny układ pompowania zapewniały mu dużą manewrowość 
w terenie.
 Wodoszczelny kadłub oraz śruby do napędu w wodzie umożliwiały 
pokonywanie przeszkód wodnych bezpośrednio z marszu. Opancerzenie 
chroniło załogę przed pociskami broni 
strzeleckiej oraz odłamkami granatów i pocisków artyleryjskich.
 Transporter posiadał wyposażenie zapewniające ochronę załogi przed 
bronią masowego rażenia 
(pył radioaktywny, skażenia chemiczne i biologiczne).
Uzbrojone wersje transportera SKOT-2A (OT-64-2A) i 2AP pozwoliły
 na wykorzystanie go do bezpośredniego wsparcia piechoty 
na polu walki oraz współdziałania z czołgami w różnych rodzajach 
działań bojowych. W rezultacie wóz 
ten stał się obok czołgów podstawowym środkiem walki polskich 
i czechosłowackich wojsk zmechanizowanych. Opracowanie na bazie 
SKOT-a wersji specjalnych,
 jak wozy: inżynieryjne, artyleryjskie, łączności, techniczne 
i medyczne zapewniły wysoki poziom standaryzacji sprzętu pancernego 
ułatwiając jego 
zabezpieczenie logistyczne.



Dane techniczne:

Producent: Fabryka Samochodów Ciężarowych, Lublin, Polska / 
Czechosłowacja
Okres produkcji 1963-1971 
Typ pojazdu: kołowy transporter opancerzony, 8×8
Załoga: 2+10 
Silnik: wysokoprężny, 4-suwowy, chłodzony powietrzem, widlasty, 
8-cylindrowy Tatra T-928-14 
Pojemność skokowa: 11 762 cm3 
Stopień sprężania: 16,5:1 
Moc maksymalna: 132,4 kW (180 KM) przy 2000 obr./min. 
Pojemność zbiornika paliwa: 330 l 
Pancerz: Spawany z płyt walcowanych 
Długość: 7440 mm 
Szerokość: 2550 mm 
Wysokość: 2830 mm 
Prześwit: 400 mm 
Masa własna: 12,9 t 
Prędkość: na szosie 95 km/h, na wodzie 8-9 km/h 
Wyposażenie: Falochron, ogrzewanie, filtrowentylacja, odśrodkowa 
pompa wodna 
Brody (głęb.): Pływa 
Zasięg: 650-740 km 

WÓZ DOWODZENIA R-2AM 

Wyposażenie zamontowane na transporterze opancerzonym kołowym 
SKOT jest przeznaczone do zapewnienia łączności utajnionej 
i nieutajnionej dla potrzeb dowodzenia oddziałami i pododdziałami 
artylerii i kierowania 
ich środkami walki. Ma przystosowane trzy miejsca pracy dla 
osób funkcyjnych. 

Na wyposażeniu posiada: 
Radiostację pokładową KF R-130; 
 Dwie radiostacje pokładowe UKF R-123Z; 
 Radiostację UKF małej mocy R-107; 
 Radiostację VHF R-809; 
 Telefoniczne urządzenie utajniające; 
 Łącznice telefoniczną ŁP-10MR; 
 Polowy aparat telefoniczny; 
 Zestaw anten; 
 Zestaw urządzeń zasilajacych (m.in. agregat spalinowo-elektryczny, 
zasilacz); 
 Urządzenie do dowodzenia i kierowania ogniem artylerii. 
 Zasięgi łączności nieutajnionej wynoszą: 
 R-130 - do 100 km; 
 R-123Z w ruchu/na postoju - do 20/40 km; 
 R-107 - do 5 km; 
 Radiostacji R-809 - do 20 km; 
  Zasięgi łączności utajnionej maleją średnio o 20%