Star 266 Radiostacja R-140





Star 266 - polski terenowy samochód ciężarowy zaprojektowany 
do przewozu ładunków i ludzi, po szosie i w terenie oraz 
holowania przyczepy o masie do 4 ton. Produkowany seryjnie
 w latach 1973-2000 przez Fabrykę 
Samochodów Ciężarowych Star w Starachowicach.
Star 266 wyposażany był w kabinę wagonową typu 641, 
posiadającą dwa włazy dachowe, odchylane okna przednie 
oraz leżankę. Pojazd posiada możliwość pokonywania brodów
 bez przygotowania o głębokości do 120 cm, 
natomiast z przygotowaniem do 180 cm. Istnieje również 
możliwość przeprowadzania auta po dnie, po wcześniejszym 
przygotowaniu go. Model ten może sprawnie
 działać przy wilgotności wynoszącej do 98% oraz zapyleniu
 wynoszącym 1,5 g/cm3. 

Dane techniczne:
 
Producent: Fabryka Samochodów Ciężarowych Star 
Premiera: 1969 
Okres produkcji: 1973-2000 
Miejsce produkcji: Polska, Starachowice
Silnik: STAR 359/359M wysokoprężny,rzędowy, 6-cylindrowy, 
110 kW (150 KM)
Skrzynia biegów: S5-45, 5-biegowa manualna 
Długość: 6820 mm 
Szerokość: 2500 mm 
Wysokość: 2660 mm
2835 mm (z opończą)
3155 mm (z opończą) 
Rozstaw osi: 2990 mm
1250 mm 
Masa własna: 7350 kg 
Liczba miejsc: 2 
Ładowność (teren / szosa) – 3500 / 5000 kg, 
pojemność zbiornika paliwa – 2 x 150 l. 
ciężar podwozia w stanie suchym - 5285 kg 
wymiary gabarytowe dł./szer./wys. 6790 / 2500 / 2660 mm, 
prześwit podłużny/poprzeczny 780 / 325 mm, 
kąt natarcia/zejścia 37/42,5, 
pokonywanie wzniesień (I bieg terenowy/szosowy) 76 / 41%, 
prędkość maksymalna 90 km/h, 
zużycie paliwa 27 l/100 km, 
zasięg maksymalny 1040 km. 
rozmiar ogumienia- 12”-20”

Radiostacja R-140 - jednowstęgowa, krótkofalowa radiostacja
 nadawczo-odbiorcza średniej mocy R-140 na samochodzie 
eksploatowana w Wojsku Polskim.
Ze względu na swe parametry techniczne nazywana była sprzętem 
wojskowym tzw. II generacji w odróżnieniu od radiostacji
 dwuwstęgowych starego parku. Znana w ZSRR pod kryptonimem  BRZOZA.

Przeznaczenie:

Radiostacja była przeznaczona do utrzymywania nieprzerwanej
 łączności w paśmie KF w ruchu lub podczas postoju. 
Po uzupełnieniu pulpitu radiostacji panelem wykonawczym zdalnego 
sterowania (PWZS) i po wcześniejszym 
zaprogramowaniu i nastrojeniu nadajnika i odbiornika miała 
możliwość pełnego zdalnego sterowania. Realizowane mogło to być
 z panelu dyspozycyjnego zdalnego 
sterowania (PDZS) z odległego elementu łączności, 
np. aparatowni radioodbiorczej poprzez kabel względnie radiolinię
 w kanale telefonicznym lub telegraficznym.
 
Zasięgi
anteny prętowe do 100 km 
antena promieniowania pionowego do 400 km 
anteny symetryczne (dipol, typu "V") do 3500 km 
Możliwości pracy
praca simpleksowa lub dupleksowa 
kluczem telegraficznym z pulpitu radiostacji lub urządzenia
 wynośnego UW 
z mikrofonu z pulpitu radiostacji, z urządzenia wynośnego lub 
z kabiny kierowcy 
dalekopisem z radiostacji lub z innych aparatów 
telegraficznych z oddalonego na odległość do 800 m polowego 
aparatu telefonicznego 
poprzez kanały radiolinii R-405 w kanale telefonicznym 
lub telegraficznym 
poprzez telefoniczne urządzenie utajniające z radiostacji 
lub oddalonego aparatu 
z innych telefonicznych lub telegraficznych aparatowni 
Rodzaje emisji
praca telegraficzna z manipulacją amplitudy (A1) 
praca telegraficzna z manipulacją częstotliwości jedno 
lub dwukanałowa z różnymi przesuwami (F1-125, F1-250, F1-500,
 F6-250) 
praca telefoniczna dwuwstęgowa z pełną lub ograniczoną falą
 nośną (A9A) 
praca telefoniczna jednowstęgowa w górnej lub dolnej wstędze 
bocznej z różnymi poziomami fali nośnej (A3J, A3A, A3H) 
praca telefoniczna jednowstęgowa z niezależnymi wstęgami 
bocznymi (różna informacja) (A3BJ, A3BA) 
praca telefoniczna z modulacją częstotliwości (F3)