BRDM-2



BRDM 2 (Bronirowannaja Razwiedywatielno Dozornaja Maszina - 
opancerzony samochód rozpoznawczo patrolowy) rosyjski
, opancerzony samochód w układzie napędowym 4x4. 
Został opracowany na przełomie lat pięćdziesiątych 
i sześćdziesiątych w Biurze Konstrukcyjnym Diedkowa. 
Oficjalna prezentacja samochodu miała miejsce w 1966 roku.

W kadłubie BRDM 2 można wyróżnić trzy przedziały: kierowania 
z przodu, w środku bojowy z obrotową wieżą i na końcu 
napędowy oddzielony od pozostałych płytą pancerną. 
Opancerzenie pojazdu, wykonane metodą spawania z blach 
pancernych, zapewnia ochronę jedynie przed pociskami 
małokalibrowymi.

Załogę samochodu pancernego BRDM 2RS stanowi trzech żołnierzy:
 
dowódca, kierowca, celowniczy - zwiadowca. Kierowca siedzi 
z lewej strony przedziału kierowania, dowódca obok niego. 
Obaj żołnierze mają nad głowami okrągłe włazy, które stanowią 
jedyne wejście/wyjście w pojeździe. Teren przed sobą 
obserwują przez peryskopy rozmieszczone wokół włazów 
lub przez dwie, duże pancerne szyby, które w strefie zagrożenia 
zakrywa się metalowymi płytami. 
Także w środkowych częściach ścian bocznych umieszczono peryskopy.

Samochód do rozpoznawania skażeń BRDM-2RS, może być wykorzystany do 
wykonania następujących zadań:
pomiaru mocy dawki promieniowania w terenie
kontroli stopnia skażenia promieniotwórczego
wykrywania środków trujących
określania parametrów wybuchów jądrowych
oznakowania rejonów skażonych
pobierania skażonych próbek
określenia współrzędnych położenia rejonów skażonych
przekazywanie środkami łączności wyników z rozpoznania skażeń
podawania sygnałów alarmowych
prowadzenia obserwacji meteorologicznej

W skład wyposażenia zestawu wchodzą:

rentgenometr sygnalizacyjny DP-3B i przyrząd PChR
gazosygnalizator (GSP-11 lub AVJ-1, GSA-12)
urządzenie do automatycznego stawiania znaków
środki łączności cyfrowo-fonicznej
aparatura nawigacyjna TNA-3
wyciągarka

BRDM-2RS jest wyposażony w przyrządy zapewniające kompleksowe 
rozpoznanie skażeń i obserwacji meteorologicznej w marszu 
i stacjonarnie. Umożliwia rozpoznanie skażeń chemicznych podczas 
jazdy z predkościa 15 km/h oraz umożliwia rozpoznanie skażeń 
promieniatwórczych podczas jazdy z prędkością 
30 km/h.

Do napędu zastosowano ośmiocylindrowy, w układzie V, benzynowy 
silnik chłodzony cieczą GAZ 41. Rozwija on moc 102 kW (140 KM) 
przy 3400 obr/min. W układzie przeniesienia napędu zastosowano 
mechaniczne, suche, jednotarczowe sprzęgło, skrzynię biegów 
(cztery biegi do przodu, jeden wsteczny, 3 i 4 bieg 
jest synchronizowany), dwubiegową skrzynię redukcyjną, skrzynię 
rozdzielczą oraz samoblokujące mechanizmy różnicowe osi. W stropie 
przedziału napędowego umieszczono wloty powietrza do silnika 
oraz klapy obsługowe.

Układ jezdny BRDM 2stanowi bardzo ciekawą konstrukcję. 
Samochód pancerny zbudowano w układzie napędowym 4x4. 
Zawieszenie składa się z resorów piórowych zamontowanych 
wzdłużnie oraz teleskopowych amortyzatorów hydraulicznych. 

Zastosowano ogumienie rozmiaru 13.00x18. Dodatkowo do przekraczania 
bardzo trudnego terenu zamontowano cztery dodatkowe koła. Koła 
te są zawieszone na wahaczach i podczas codziennej eksploatacji 
schowane pod bocznymi ścianami nadwozia pomiędzy dwiema głównymi 
osiami. Do przekraczania trudnego terenu kierowca opuszcza je 
za pomocą mechanicznego układu. Koła te są napędzane przy pomocy 
przekładni łańcuchowej. Ślimakowy, pozbawiony wspomagania układ 
kierowniczy działa na koła przedniej osi. Zastosowano 
hydrauliczne hamulce bębnowe oraz układ centralnego pompowania kół.

Samochód pancerny BRDM 2 jest pojazdem pływającym. Napęd na wodzie 
zapewnia pędnik umieszczony w tylnej części kadłuba, w osi pojazdu. 
Skręty na wodzie umożliwiają kierownice umieszczone bezpośrednio 
za pędnikiem. Przed wjazdem do wody podnoszony jest falochron 
z przodu nadwozia.