UAZ 469


 
UAZ 469 – samochód terenowy produkcji radzieckiej produkowany 
od 1972 do 2007 roku w fabryce UAZ w Ulianowsku. W roku 1985 
z niewielkimi zmianami produkowany pod nazwą UAZ 31512 
do 2007 roku, zastąpiony przez model UAZ Hunter Classic.

Samochód początkowo przeznaczony dla wojska, szybko zyskał 
uznanie w innych służbach mundurowych a nawet wśród osób 
cywilnych. Używany przez wojska Układu Warszawskiego. 
Uczestniczył w niemal każdym konflikcie zbrojnym po 1970 roku. 
Jego parametry sprawiały, że sprawdzał się zarówno w śniegach 
Syberii, jak i na pustynnych terenach Afryki i Afganistanu. 
Zmiana między wersjami 469b a 31512 nie jest nagła, 
gdyż samochód zaczęto już modernizować od roku 1980. 
Jako modernizacje od pierwotnego modelu można uznać: nowy, 
mocniejszy stelaż, mniejszą chłodnicę, systematycznie 
modernizowane gaźniki od K126g do K151,
serwo – wspomaganie hamulców, hamulce tarczowe, nowy okrągły 
kolektor ssący, mosty zwolnicowe (tzw. afgany), 
nieznaczne zmiany blacharskie, podwieszane pedały
, sprzęgło hydrauliczne oraz wydajniejsza nagrzewnica.